Ühel päikselisel päeval mõõtsime Tartus Zeppelini parklas auto värvipinna temperatuuri. Samuti püüdsime selgust saada, kui kuumaks läheb armatuur ning nahkiste. Päikese käes mõõtsime värvkate temperatuuriks üle 75°C , armatuuri temperatuuriks 78°C ning nahkistme temperatuuriks samuti üle 70 kraadi. Kõik pinnad olid muidugi musta värvi.
Tavaliselt oleme harjunud, et ennast on vaja kaitsta päikese eest. Eriti mere ääres, eriti kevadel jne. Harva liigub mõte sellele, et ka autot oleks vaja kaitsta päikese eest. Või… kas on vaja?
Autot on mõistlik kaitsta keskonna tingimuste eest, kui on soov säilitada autot aastateks värske välimusega.
Tänavune suvi on juba näidanud oma kuuma palet. Ennustuste järgi ei ole see veel läbi ning kuuma perioodi peaks tulema veel vähemalt juuli lõpuni. Nüüd on õige aeg pöörata tähelepanu ka auto kaitsmisele nii päikesekiirguse kui ka kõrge temperatuuri eest.
Mida ja kuidas täpselt on vaja kaitsta?
Päikese mõjutuste eest on vaja kaitsta värvkatet, sise- ja välisplastikut ning nahkpindasid. Rehvide hooldus ja läigestamine on pigem iluasi.
Auto kaitsmine võiks alata lihtsate asjade tähelepanemisest. Näiteks võimalusel ära pargi pikaks ajaks autot otsese päikese kätte. Pane see puude, majade jne varju. Samuti tuleb kasuks, kui auto sättida päikese poole toonitud klaasidega. Need ei lase päikese kiiri nii palju läbi, otsene kiirgus hajub.
Lisaks varjusliste kohtade eelistamisele, mis paraku ei olegi meil alati võimalik, on olemas spetsiaalsed kaitsevahendid erinevate pindade jaoks. Näiteks värvi saab kaitsta UV inhibiitoreid sisaldava vahaga. Samuti on spetsiaalsed kaitset omavad ained plasitku jaoks. Nahkpindasid on mõistlik hooldada ja kreemitada regulaarselt kord kvartalis. Kreemitatud nahale saab samuti lisada kaitseks nanovaha või spetsiaalset nahakaitset.
Mis juhtub, kui ei kaitse eelmainitud pindasid päikesekiirguse ja kuumuse eest?
Alati ei juhtugi kohe midagi. Küll aga võivad esineda järgnevad kahjustused. Lakikiht muutub tuhmiks, mustust sööbib sügavamale (võib vajada hiljem poleerimist). Samuti on võimalik värvi pleekumine. Pleekumise puhul on keerulisem autoparadnuse järgselt värvitud detaili tooni vanade osadega kokku ühildada.
Hooldamata plastik hakkab nagisema salongis ning väga äärmuslikel juhtudel võib ka mõraneda. Muidugi on hooldamata plastikpinnad juhuslike mõjutuste korral kergemini vigastatavad.
Nahkistmete pind aga muututvad kiiremini jäigemaks, mis kaotab mugavusetunnet ning samuti kiirendab mõranemist ja kulumist.
Nii, et kaitske end suviselt intensiivse päikese eest ja ärge unustage ka autot!